WYCISZ UMYSŁ

...aby dotrzeć do jakości swojego Serca...

PO CO?

Twój umysł jest, można powiedzieć, kontenerem, w którym pojawiają się myśli.  Wszystko co wyrażasz, o czym decydujesz, to jakie emocje się w Tobie pojawiają, wszystko to poprzedza jakaś myśl. Jedna za drugą pojawiają się w Twoim umyśle, nie rozpoznając gdzie kończy się jedna, a zaczyna druga. Świat Zachodni nadał wielką ważność ludzkiemu umysłowi, podkładając w nim wszelkie nadzieje na rozwój oraz na poczucie wartości tego kim jesteśmy (w gruncie rzeczy bardziej oddalając nas od naszej prawdziwej natury), tak że ludzki umysł dojrzewając w takim kulcie niemalże stał się Panem nas samych. Myśli w nim się pojawiające gonią się nawzajem, prowadzą samoistny dialog, wprowadzają nas w depresje, stresy, frustracje, utratę zdrowia psychicznego i fizycznego. Nasze ciało wykonuje jakieś czynności, a myśli w głowie oddają się własnej taśmie produkującej jakiś film – cześć nas jest tu, część tam, co sprawia, że My jesteśmy gdzieś totalnie z tyłu, nie ma naszej świadomości i uważności – nie ma nas.

Nasz ludzki umysł i myśli pędzące przejęły nad nami kontrolę, doprowadzając do tego, że bez świadomej pracy, rzadko kiedy mamy wpływ na to co się pojawia w naszym umyśle.

Dlaczego ważna jest praca nad swoim umysłem?

Z dwóch powodów:

  1. Nie jesteśmy naszym ludzkim umysłem, z którym się utożsamiamy na co dzień. Jesteśmy czymś znacznie obszerniejszym. I praktyka wyciszania umysłu ma nas doprowadzić do tego poznania.
  2. Myśl ma moc twórczą. Jeżeli coś Ci się przydarza w Twoim życiu, to jest skutkiem Twojej myśli. Dlatego warto wyciszyć umysł, oraz panować nad nim, tak aby świadomie Tworzyć swoją rzeczywistość.

Zapanuj nad umysłem, a odnajdziesz spokój, którego tak bardzo szukasz.

JAK WYCISZYĆ UMYSŁ?

Metod na wyciszenie powstaje coraz to więcej z uwagi na tryb życia jaki prowadzimy, osobowość i różne możliwości jakie mamy w życiu.

W tym miejscu pragnę wyjaśnić również pewną istotną kwestię

Mianowicie często spotyka się słowo MEDYTACJA na opisanie właśnie stanu wyciszenia umysłu, jest to słuszne, ale i nie. Po pierwsze medytacja to stan BRAKU AKTYWNOŚCI UMYSŁOWEJ – to stan, w którym nie pojawia się żadna myśl. Doprowadzenie do takiego stanu jest nie lada wyzwaniem. Dlatego obecnie bardziej stosuje się słowo uważność, które oznacza skupienie umysłu na jakieś czynności, uczuciu, oddechu itp. Oznacza to praktykę budowania w sobie stanu Obecności, czyli doświadczaniu chwili obecnej w pełni poprzez wzrok, słuch, dotyk, uczycie, staramy się wyciszyć myśli, nie oceniać, a jeżeli myśli się pojawiają to również je obserwować. W tym stanie odkładamy na bok przeszłość, której nie ma oraz przyszłość, której również nie ma. Podczas uważności, nadal mamy aktywność umysłu, lecz uspakajamy ten pędzący pociąg i częsta praktyka pozwala nam na pogłębianie oczyszczania umysłu. Anthony de Mello napisał w jednej ze swoich książek, że cierń najlepiej usuwa się ciernią – czyli rozbiegane myśli można zatrzymać używając z uważnością innej – jednej – myśli. Dobrze abyś wiedział/ała o tej różnicy, nie mniej miej na uwadze, że w różnych praktykach nadal używane jest słowo medytacja.

Poniżej podaję kilka metod, opisując je pokrótce, wierząc, że zaciekawisz się którąś konkretnie i wyruszysz w podróż zgłębiającą daną drogę.

Medytacje statyczne

Najczęściej medytacje w pozycji siedzącej w bezruchu: w różnych pozycjach, na poduszkach, stołeczkach medytacyjnych, w siadzie lotosu, ale również i na krześle – ważne aby kręgosłup był wyprostowany. W pozycji leżącej, szczególnie w początkowym etapie praktyki łatwo można usnąć. Metody

  • vipassana – skupienie się na oddechu i szczególnych fazach jego odczuwania (głównie nozdrza)
  • zazen – wywodząca się z Japonii metoda
  • skupianie się na myślach – czyli obserwacja tego co pojawia się w umyśle, ale nie angażowanie się w nie tylko obserwowanie ich  jak chmury na niebie
  • skupianie się na oddechu. Obserwowanie wdechów i wydechów, pomocne jest liczenie oddechów co pewien cykl np. co 4
  • skupianie się na zmysłach:
    • odczuciach ciała lub podążanie za czuciem swojego ciała, tzw. bodyscaning
    • skupianie się na dźwiękach dochodzących z zewnątrz
    • uważna obserwacja np. obrazu, mandali, kwiatów
  • kontemplacja jakieś sytuacji, jakiegoś zdania, wyobrażenia
  • medytacje prowadzone przez głos – w internecie istnieje bardzo dużo nagrań, w których nagrany głos może pomóc się w uważności abyś nie angażował się w myśli
Medytacje w ruchu

Żyjąc w ciągłym ruchu czasem trudno jest wysiedzieć cierpliwie siedząc w bezruchu, dla takich osób może owocne będę poniższe metody w ruchu.

  • medytacje aktywne Osho – powstały głównie z myślę o ludziach świata zachodu, powodują puszczanie schematów, emocji, czucie ciała, przez co nie ma miejsca na aktywność umysłu
  • joga – bardzo już powszechna metoda pracy z ciałem, owocna  w połączeniu z uważnością i podążaniem umysłu za ciałem i odczuć mięśni
  • tai chi – wywodząca się z Chin metoda pracy z ciałem, ruchy są powolne
  • Chi Kung jest chińską metodą dbania o zdrowie, która łączy pracę ciała (łagodny ruch lub ćwiczenia statyczne) z koncentracją umysłu i oddechem
  • taniec w każdej formie o ile włączymy uważność ciała i skupienie myśli. Ostatnio coraz bardziej popularna jest forma tzw. 5 rytmów lub 8 rytmów
Medytacje mówione – myślane

Do skupiania myśli dochodzi jeszcze narząd mowy, z tymże może być również powtarzana w myślach. Praktykuje się również zjednoczenie np. mantry z oddechem:

  • mantry – na głos powtarzanie, wręcz śpiewanie mantr, mogą powodować również wpadanie w transy
  • modlitwa – cicha modlitwa serca
  • medytacja chrześcijańska – powtarzanie jednego słowa lub zdania z tradycji chrześcijańskiej, również modlitwa jezusowa
  • różaniec 
Podczas twórczości

Różne formy wyrazu artystycznego również są idealną metodą wyciszenia umysłu:

  • vedic art – tak zwane malarstwo intuicyjne
  • mandale – rysowanie, malowanie, wycinanie, kolorowanie
  • szycie
  • malarstwo, rzeźbiarstwo, wyroby z ceramiki i każda inna forma twórcza
Codzienność

Z reguły medytacje kojarzą się z wcześniej wymienionymi metodami, lecz tak naprawdę każdy dzień i każda sytuacja może odbywać się w głębokiej uważności i integracji tego co robisz, jak czujesz, co słyszysz, jakie myśli się pojawiają. Idealne do praktyki są:

  • picie porannej kawy czy herbaty – poczuj kubek, poczuj temperaturę, poczuj smak, zauważ jak łyk herbaty przemieszcza się do żołądka przez przełyk -poczuj to
  • mycie zębów – przejdź uważnością do jamy ustnej poczuj jak szczoteczka dotyka zębów, co takiego dzieje się w jamie ustnej jak jest tyle piany
  • mycie naczyń lub inne czynności związane ze sprzątaniem – sprawdzaj ciepłość wody, obserwuj jak woda spływa po naczyniach, jak piana wygląda na wodzie, jak znika
  • jazda samochodem – poczuj kierownicę, poczuj jak Twoje ciało porusza się w stosunku do ziemi, jak dotyka siedzenia
  • przygotowanie i spożywanie jedzenia – uważnie wykonuj każdy krok, każdy dotyk, czuj każdy smak, bądź jedzeniem, które spożywasz – idealne dla osób, które uwielbiają gotować
  • słuchanie muzyki – delikatnej, łagodnej, słuchaj uważnie, nie zasypiaj, nie tylko chodzi o relaks ale o ćwiczenie umysły aby był obecny
Każdą z powyższych metod wykonuj powoli i uważnie. Twoja uwaga powinna być skupiona na tym co wykonujesz, a nie na myślach, które przetaczają się przez Twój umysł. Doświadcz jak to jest być tymi czynnościami, jak to jest być przedmiotami, które uczestniczą w tych czynnościach. Zacznij od małych kroczków – lepsze jest 5 minut uważnego gotowania, niż 30 minut w siadzie i zatraceniu się w wyobraźni, tworzeniu list zadań, pseudo-rozmowie z partnerem itp. MAŁE  KROCZKI.  To tak jak dziecko, kiedy uczy się chodzić, to nie zaczyna od sprintów, z każdym dniem robi postępy, ale zawsze zaczyna od małego kroczku, od tego co jest najbliższe jego możliwością, ale takiego również, który pozwala na wychodzenie ze „strefy komfortu” – dziecko kierowane jest ciekawością – również praktykuj takie podejście.

Miej proszę na uwadze, że powyższe metody w swojej praktyce mogą nieść jeszcze inne intencje odnośnie zdrowia i natury ludzkiej. Pozwól sobie na praktykę, eksperymenty, sprawdzaj w czym jest Ci lepiej, w czym gorzej, a może znajdziesz własną drogę do swojego Serca. Proszę zauważ również, że nikt absolutnie nikt nie jest w stanie Cię nauczyć uważności. Ktoś może jedynie wskazać Ci metodę i instrukcje, natomiast cała nauka i praktyka należy do Ciebie. Jeżeli nie masz efektów, to proszę praktykuj więcej i NIE OCZEKUJ EFEKTÓW 🙂

KSIĄŻKOWE WSPARCIE

Przestawiam 4 pozycje, które przybliżyć mogą praktykę i jej ważność

spokoj-umyslu-jak-byc-w-pelni-obecnym2-1-262x382

SPOKÓJ UMYSŁU

HANH THICH NHAT

Oto piękna recepta na szczęście i głęboki spokój samego mistrza zen Thich Nhat Hanha!

Thich przypomina , że jedynym sposobem na to, by cieszyć się każdym momentem swojego życia i odczuwać jego piękno, jest pełna integracja ciała i umysłu. Stanie się to możliwe tylko poprzez codzienną praktykę uważności. To dzięki niej dowiemy się, że w każdej chwili możemy osiągnąć szczęście. Możemy się cieszyć, gdy siedzimy, gdy idziemy, gdy leżymy, gdy coś pijemy, gdy sprzątamy.

Łącząc starożytną mądrość buddyjską i poglądy współczesnych naukowców, Thich oferuje konkretne, proste ćwiczenia i techniki uważności, które możemy praktykować na co dzień. Dzięki nim możliwe stanie się:

Pozbycie się stresu i odczuwanie radości.
Uzyskanie głębokiej świadomość ciała i umysłu.
Uzdrowienie ciała i umysłu.
Osiągnięcie autentycznego spokoju, dobrobytu i szczęścia.
Podstawą szczęścia jest uważność. Do szczęścia niezbędna jest świadomość szczęścia.

Thich Nhat Hanh

CUD UWAŻNOŚCI

HANH THICH NHAT

Uważność jest cudem – jak mówi tradycja buddyjska – dzięki któremu poznajemy siebie samych. Potrzebujemy spokoju serca i samokontroli, jeśli chcemy, aby nasze wysiłki przynosiły dobre rezultaty. Jeśli bowiem tracimy samokontrolę, pozwalamy niecierpliwości i złości zakłócić naszą pracę, to odbieramy jej tym samym jakąkolwiek wartość. Każdą czynność powinniśmy wykonywać uważnie. Aby zapanować nad naszym umysłem i uspokoić myśli, musimy uważnie przyglądać się naszym uczuciom i wrażeniom zmysłowym oraz jednoczyć się z nimi. Nauczmy się patrzeć na wszystkie istoty oczami pełnymi współczucia. Główny przekaz tej książki przekłada się na naszą postawę wobec innych ludzi, a zwłaszcza najbliższe otoczenie. Kwintesencją rozważań autora jest wskazówka: „Jest tylko jeden najważniejszy czas, a ten czas – to teraz. Chwila terażniejsza jest jedynym czasem, jaki mamy”.

cud-uwaznosci-2-262x382
medytacja-chrzescijanska-glod-glebi-serca-b-iext44831920

MEDYTACJA CHRZEŚCIJAŃSKA. GŁÓD GŁĘBI SERCA.

JOHN MAIN OSB

Czy odczuwasz głód serca?
John Main OSB dla wspólnoty chrześcijańskiej odkrył na nowo moc modlitwy kontemplacyjnej i stał się jednym z najważniejszych współczesnych mistrzów życia duchowego. Jego dzieło kontynuują grupy Światowej Wspólnoty Medytacji Chrześcijańskiej (WCCM). Dzięki zgromadzonym w tej książce tekstom odkryjesz, w jaki sposób poprzez modlitwę zaspokoić głód odczuwany głęboko w sercu.

„W naszej tradycji jest tylko jedna modlitwa – modlitwa Jezusa. Zanurzamy się w niej, otwierając na nią nasze serca. W tradycji Kościoła doświadczenie to nazywane jest modlitwą wiary, modlitwą kontemplacyjną czy też modlitwą czystą. My używamy określenia „medytacja”, która jest trwaniem w bezruchu, w centrum naszego jestestwa, by wraz z Chrystusem dojść do centrum, w którym przebywa Trójca Święta.”
John Main OSB

„Książka ta może być pomocna dla tych, którzy pragną, w tych pełnych wyzwań czasach, podążać ścieżką medytacji pod autorytatywnym, a jednocześnie łagodnym przewodnictwem mistrza modlitwy.”
Peter Ng, koordynator WCCM w Singapurze

„John Main rozpoznał nasz duchowy głód i czerpiąc z nauczania pierwszych mnichów chrześcijańskich przywrócił sposób modlitwy prostej, dostępnej dla każdego, która praktykowana codziennie odmienia życie wielu osób.”
Andrzej Ziółkowski, koordynator WCCM w Polsce

Pozycja godna polecenia odnośnie samej medytacji nawet jeżeli ta tradycja Cię nie interesuje.

CISZA

HANH THICH NHAT

„Uważność jest praktyką, która wycisza panujący w nas zgiełk. Gdy nam jej brakuje, wiele rzeczy może nas odciągać od nas samych.”
Thich Nhat Hanh

„Cisza. Siła spokoju w świecie pełnym zgiełku” to ostatnia książka Thich Nhat Hanha. To pochwała uważności, skupienia na chwili obecnej, bez której łatwo stracić poczucie sensu w rzeczywistości pełnej chaosu.

Autor zaprasza nas do uwolnienia się od zgiełku zewnętrznego świata. Proponuje, by odnaleźć spokój w samym sobie i dostrzec, co oferuje niepowtarzalna, bieżąca chwila. Przekonuje, że drogą do wewnętrznej wolności jest uważność w życiu codziennym.

Wewnętrzna cisza pozwala usłyszeć głos własnego serca, by móc odważnie podążyć za swoimi najgłębszymi pragnieniami. Książka przypomina nam, że każda chwila jest cenna i warto przeżywać ją świadomie.

cisza-sila-spokoju-w-swiecie-pelnym-zgielku-w-iext43301735

Książki są jedynie wsparciem, pokarmem dla umysłu, aby dopuścił jakość Twojego Serca do głosu. Jeżeli zauważysz u siebie nadmierne poszukiwania i kupowanie jednej książki za drugą, aby czytać o medytacji, to wiedz drogi czytelniku, że nie ma lepszej drogi do medytacji niż praktyka. Żadna książka, żadna wiedza nie da Ci skarbu Twojego własnego doświadczenia. I pamiętaj niczego nie oczekuj - to sztuczka umysłu, która karmi się sama sobą. Życzę Ci uważnej praktyki i wyciszenia umysłu, abyś zaznał/a spokoju w zaciszu swojego wnętrza, które jest dostępne w każdej chwili dla Ciebie.

Prawdziwym źródłem spokoju jest CISZA, która wypełnia twoje wnętrze